مشخصات درس :
نام درس :
مدیریت استراتژیک تکنولوژی
کد درس :
44244
تعداد واحد :
3
مقطع :
کارشناسی ارشد
پیشنیاز :
برنامهریزی استراتژیک
همنیاز :
-
نام درس :
(Strategic Management of Technology)
کد درس :
44244
تعداد واحد :
3
مقطع :
کارشناسی ارشد
پیشنیاز :
برنامهریزی استراتژیک
همنیاز :
-
اهداف
سرفصلها
مراجع
آشنایی دانشجویان با:
-
مفهوم فناوری و مدیریت آن در بنگاههای اقتصادی
-
فرآیند مدیریت فناوری در یک بنگاه اقتصادی
-
عوامل موثر در موفقیت بنگاه در مدیریت فناوری
-
نگاه (رویکرد) استراتژیک به مدیریت فناوری در مقابل رویکرد عملیاتی به آن
-
چگونگی همراستایی استراتژی توسعه فناوری با استراتژی کلان بنگاه
- تعریف فناوری، دستهبندیهای متداول از فناوری و مولفههای اصلی آن
- نقش فناوری در رقابتپذیری بنگاههای اقتصادی
- تحولات تکنولوژی و مفهوم چرخه حیات
- مدیریت فناوری: مفهوم و فرایند
- شناسایی فناوریها (تهیه فهرستی از فناوریهای موجود و جدید): مفاهیم و ابزارها
- ارزیابی جذابیت فناوریها: مفاهیم و ابزارها
- ارزیابی توانمندی بنگاه در زمینه فناوری (تعیین میزان توانمندی بنگاه اقتصادی در رابطه با هر یک از فناوریها): مفاهیم و ابزارها
- تصمیمات استراتژیک در زمینه فناوری و نحوه تدوین استراتژی فناوری بنگاه
- نقشه راه فناوری: یکپارچهسازی تصمیمات در سه حوزه بازار، محصول و فناوری در یک بنگاه اقتصادی
- پیادهسازی تصمیمات استراتژیک در زمینه فناوری: نوآوری و خلق فناوری
- پیادهسازی تصمیمات استراتژیک در زمینه فناوری: اکتساب فناوری از منابع بیرونی
- پیادهسازی تصمیمات استراتژیک در زمینه فناوری: فرایند همکاریهای استراتژیک در زمینه فناوری
- یادگیری سازمانی و نقش آن در توسعه فناوری
- بکارگیری فناوری و تجاریسازی آن (خلق ثروت از فناروی)
- نقش شبکههای نوآوری در توسعه فناوری در محصولات و سیستمهای پیچیده صنعتی
De Weck O. L. (2022), Technology Roadmapping and Development: A Quantitative Approach to the Management of Technology, Springer
Khalil T. M. (2000), Management of Technology: The Key to Competitiveness and Wealth Creation, McGraw Hill
Chiesa V., (2001), R&D Strategy & Organization, Imperial College Press
J. Tidd & J. Bessant (2009), Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, John Willey & Sons