مدیریت دانش
مدیریت دانش
Knowledge Management
هدف کلی
اين درس دانشجويان را با مفاهيم تئوریک و کاربردی مدیریت دانش آشنا ميسازد و با تحليل تجربيات موفقیت و شکست (موردکاوي) سازمان های پیشرو در محیطهای توسعه یافته و درحال توسعه به آن عمق مي بخشد.
اهداف ویژه
آشنایی با الزامات برقراری جریان دانش در سازمان بطور موثر
بکارگیری مدیریت دانش برای تحقق نوآوری در سازمان
جایگاه انسان و فناوری دیجیتال در مدیریت دانش
سازگاری بین استراتژیهای کسبوکار سازمان و استراتژی های دانشی آن
سرفصلها
مدیریت دانش: مبانی و رویکردها
بنیانهای مديريت دانش (زیرساخت، تکنولوژی، مکانیزم) و راهکارها (فرایندها، سیستم ها)
تئوری خلق دانش نوناکا
یادگیری و فراموشی دانش
سیستمهای کسب دانش و به اشتراک گذاری دانش
تاثیر فاکتورهای فرهنگی – اجتماعی
انجمن هم پیشگان: مبانی، ویژگی ها، دینامیک
قدرت، سیاست، تعارض و فرایندهای دانشی
فناوری های دیجیتال و رویکردهای مختلف به ICT در مدیریت دانش
نقش مدیریت منابع انسانی و رهبری در مدیریت دانش
استراتژي دانش
ارزيابي بلوغ دانشی سازمان
منابع
Becerra-Fernandez and Rajiv Sabherwal, (2010), Knowledge Management, Systems and Processes, Prentice Hall
Nonaka, Ikujiru and Takeuchi, Hirotaka, (1995), “The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation”, Oxford University Press, New York, NY
Davenport, Thomas H. and Prusak, Laurence, (1988), “Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know”, Harvard Business School Press, Boston, MA
C. O’Dell, C. Hubert, The New Edge in Knowledge, John Wiley & Sons, Inc., 2011
Donald Hislop ( 2013 ), Knowledge Management in Organizations, a critical introduction, Oxford University Press