مدیریت دانش

مدیریت دانش

Knowledge Management

هدف کلی

اين درس دانشجويان را با مفاهيم تئوریک و کاربردی مدیریت دانش آشنا مي‌سازد و با تحليل تجربيات موفقیت و شکست (موردکاوي) سازمان های پیشرو در محیط‌های توسعه یافته و درحال توسعه به آن عمق مي بخشد.

 

اهداف ویژه

آشنایی با الزامات برقراری جریان دانش در سازمان بطور موثر

بکارگیری مدیریت دانش برای تحقق نوآوری در سازمان

جایگاه انسان و فناوری دیجیتال در مدیریت دانش

سازگاری بین استراتژی‌های کسب‌وکار سازمان و استراتژی های دانشی آن

 

سرفصل‏‌ها

مدیریت دانش: مبانی و رویکردها

بنیان‌های مديريت دانش (زیرساخت، تکنولوژی، مکانیزم) و راهکارها (فرایندها، سیستم ها)

تئوری خلق دانش نوناکا

یادگیری و فراموشی دانش

سیستم‌های کسب دانش و به اشتراک گذاری دانش

تاثیر فاکتورهای فرهنگی – اجتماعی

انجمن هم پیشگان:  مبانی، ویژگی ها، دینامیک

قدرت، سیاست، تعارض و فرایندهای دانشی

فناوری های دیجیتال و رویکردهای مختلف به ICT در مدیریت دانش

نقش مدیریت منابع انسانی و رهبری در مدیریت دانش

استراتژي دانش

ارزيابي بلوغ دانشی سازمان

 

منابع

Becerra-Fernandez and Rajiv Sabherwal, (2010), Knowledge Management, Systems and Processes, Prentice Hall

Nonaka, Ikujiru and Takeuchi, Hirotaka, (1995), “The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation”, Oxford University Press, New York, NY

Davenport, Thomas H. and Prusak, Laurence, (1988), “Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know”, Harvard Business School Press, Boston, MA

C. O’Dell, C. Hubert, The New Edge in Knowledge, John Wiley & Sons, Inc., 2011

Donald Hislop ( 2013 ), Knowledge Management in Organizations, a critical introduction, Oxford University Press

سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت قبلی