تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

E-commerce

هدف کلی

تجارت الکترونیک مفهومی نوظهور است که فرآیند خرید، فروش یا مبادلۀ محصولات، خدمات و اطلاعات را از طریق شبکه­‌های کامپیوتری از جمله اینترنت توصیف می­‌کند. فناوری اطلاعات فرصت­‌های قابل توجهی را برای ایجاد و توسعه کسب‌وکار برای بنگاه­‌های کارآفرین در دهه­‌های اخیر فراهم کرده و در حال حاضر به­ عنوان یک ضرورت شناخته می‌­شود. هدف این درس، آشنا نمودن دانشجویان با تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و قابلیت‌­های آن در ایجاد کسب‌وکارهای جدید، و تحلیل کسب‌وکارهای مبتنی بر این تکنولوژی می­‌باشد.

 

اهداف ویژه

آشنایی با مهارت‌­های تجارت الکترونیک

کسب مهارت­‌های لازم جهت راه‌­اندازی کسب و کار در دنیای دیجیتال

 

سرفصل‌‏ها

مبانی تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات

مدل‌­های کسب و کار مبتنی بر تجارت الکترونیک

زیرساخت­‌ها: اینترنت، وب، پلتفورم‌­های موبایلی

امنیت اطلاعات در تجارت الکترونیک

شیوه­‌های پرداخت تجارت الکترونیک

انواع مدل‌­های تجارت الکترونیک

مدل‌­های B2C - خرده فروشی و خدمات آنلاین

مدل­‌های B2B

CSM ، تجارت مشارکتی

بازاریابی و تبلیغات در تجارت الکترونیک

محتوا و رسانه‌­های آنلاین

استراتژی­‌های تجارت الکترونیک و پیاده‌­سازی آن‌ها

تئوری­‌های مزیت رقابتی و فناوری اطلاعات

اقتصاد و کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات

شناخت فناوری اطلاعات به عنوان یک صنعت

برنامه‌­ها و سیاست‌­های کشور در زمینۀ توسعۀ فناوری اطلاعات

سیر تحول فناوری اطلاعات در سازمان‌­های کارآفرین

روند تجارت الکترونیکی در جهان

کاربردهای فناوری اطلاعات

Cyber Entrepreneurship

تحلیل وب سایت

تجارب جهانی در کارآفرینی به کمک فناوری اطلاعات

فرآیند ایجاد کسب و کار در محیط فناوری اطلاعات

ارزیابی آمادگی ایجاد کسب و کار الکترونیکی

تجارب ایرانی کارآفرینی به کمک فناوری اطلاعات

جنبه­‌های اخلاقی در کارآفرینی و کسب و کار در فضای مجازی

نوآوری در  کسب و کار الکترونیکی

مدیریت محصولات

مشتریان اینترنتی و دسته‌­بندی آن‌ها

معرفی روندهای تحول بازار در جامعۀ دانش محور

مروری بر نحوۀ شناسایی

فرصت‌­های کسب و کار در بازارهای نوین

 

منابع

Turban, Efraim; et al., Electronic Commerce_ A Managerial and Social Networks Perspective, Springer International Publishing, 2018

Laudon, Kenneth C.; Traver, Carol Guercio - E-Commerce, Pearson, 2017

Allen, J. P. (2019). Digital Entrepreneurship: Routledge

Baierl, R., Behrens, J., Brem, A. J. S. B., F., Tedeschi, P.. On The Credibility of Ethical Banking, Journal of Economic Behavior, & Organization. (2019). Digital entrepreneurship. 166, 381-402

Whittington, D. (2018). Digital Innovation and Entrepreneurship: Cambridge University Press

Zaho, fang. (2008), Information Technology Entrepreneurship and Innovation, Information Science Reference

مدیریت توسعه محصول Previous