حسابداری برای مدیران

حسابداری برای مدیران
Accounting for Managers

هدف کلی

آشنایی دانشجویان با مفاهیم اصلی حسابداری مالی و حسابداری مدیریت به نحوی که دانشجویان ضمن کسب بینش مناسبی از مبانی و فرآیندهای اصلی تهیه اطلاعات حسابداری، بتوانند نقش اطلاعات حسابداری در تصمیم گیری های اقتصادی را درک کرده و از این اطلاعات برای اخذ تصمیمات اقتصادی استفاده مناسب داشته باشند.

اهداف ویژه

آشنایی با کارکردهای حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی در محیط کسب و کار
آشنایی با نقاط ضعف و قوت اطلاعات حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی
آموزش نحوه استفاده از اطلاعات حسابداری مالی و حسابداری مدیریت در تصمیم گیری های اقتصادی

سرفصل‌‏ها

آشنایی با مفاهیم اولیه کسب و کار شامل انواع شرکت، نقش ارکان شرکت نظیر مجامع صاحبان سهام، هیئت مدیره، مدیرعامل، مدیران اجرایی، حسابرس و بازرس قانونی، و سایر ذی‌نفعان شرکت و نیازمندی‌های اطلاعاتی آن‌ها
معادله حسابداری و نحوه ثبت عملیات واحد تجاری در سیستم حسابداری
عناصر صورت‌های مالی و مبانی شناخت و اندازه گیری و ارائه اقلام مربوط به آن‌ها (شامل موجودی کالا، دارایی های ثابت مشهود و نامشهود، سرمایه‌گذاری ها، حساب های دریافتنی، حساب های پرداختنی، تسهیلات، سرمایه، سود انباشته و...)
درک اطلاعات صورت‌های مالی اساسی (ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت تغییرات حقوق مالکانه، صورت جریانات وجوه نقد ) و یادداشت‌های پیوست و گزارش حسابرس و بازرس قانونی
تجزیه و تحلیل اطلاعات صورت‌های مالی و استفاده از نسبت‌های مالی
آشنایی با حسابداری مدیریت و تفاوت های آن با حسابداری مالی
بهای تمام شده
تجزیه و تحلیل حجم، بها، سود
بودجه جامع و بودجه انعطاف‌پذیر
ارزیابی عملکرد و ارزیابی اقتصادی تصمیمات کوتاه مدت و بلندمدت واحد تجاری
کنترل‌های داخلی، حسابرسی داخلی و حسابرسی مستقل

مراجع

Matsumura, E.M., Mattison, B.L. and Miller-Nobles, T.L., (2018). Horngren’s Financial and Managerial Accounting. Pearson
Collier, P. M. (2015). Accounting for managers (5th ed). John Wiley & Sons
Thomas, W. Drake, M. Thornock, J. Spiceland, J.D. (2022). Financial accounting for managers. Mc Graw Hill
Noreen, E. W., Brewer, P. C., & Garrison, R. H. (2022). Managerial accounting for managers. Mc Graw Hill

کولیر، پاول ام. (2015). حسابداری برای مدیران. ترجمه بیتا مشایخی (1397). تهران، انتشارات بورس

تحلیل‌های کمی در مدیریت Previous