اخلاق و احکام کسب‌وکار

اخلاق و احکام کسب‌وکار

Business Ethics

هدف کلی

آشنایی با مبانی فلسفی و همین طور مطالعات تجربی مرتبط با اخلاق در کسب‌وکارها

 

اهداف ویژه

آشنایی با مفهوم اخلاق و شاخه‌های تجویزی و توصیفی آن

آشنایی با اصلی‌ترین مکاتب فلسفی زیربنای اخلاق تجویزی

آشنایی با مطالعات تجربی پدیده‌های اخلاقی در علوم انسانی و اجتماعی

یادگیری نظریه‌های مهم در اخلاق کسب‌وکار و نحوه به‌کارگیری آن‌ها

 

سرفصل‏‌ها

معنای اخلاق و اهمیت تمایز میان رهیافت‌های تجویزی و توصیفی

نتیجه‌گرایی

وظیفه‌گرایی

اخلاق فضیلت

فرآیند تصمیم‌گیری اخلاقی (تجویزی) و (توصیفی)

هوشیاری اخلاقی

قضاوت اخلاقی

نیت اخلاقی،  عمل اخلاقی

فرهنگ و گفتمان‌های اخلاقی

فرآیندهای بی‌اخلاقی مانند فساد و رسوایی

 

منابع

Byars, S. M., & Stanberry, K. (2018). Business Ethics. Houston: OpenStax

Moriarty, J. (2021). Business Ethics: A Contemporary Introduction. London: Routledge

تئوري سازمان و سازماندهي Previous