کارآفرینی راهبردی
کارآفرینی راهبردی
 Strategic Entrepreneurship
   هدف کلی
آشنایی دانشجو با متغیرهای راهبردی در سازمانهای نوپا و نحوۀ
  سیاستگذاریها، هدفبندیها، برنامهریزیها و تصمیمگیریهای
  راهبردی در فرآیند کارآفرینی و مدیریت بنگاههای کوچک و کسب مهارت در
  تهیۀ برنامۀ راهبردی در فرآیند کارآفرینی و بنگاههای کوچک.
  مطالعه استراتژی کسبوکار شامل یادگیری ارائه استدلالهای واضح و
  قانعکننده برای کسب و کار است. بنابراین، اهداف یادگیری ما برای این
  دوره، اهداف مفهومی، ارتباطی و همکاری را ترکیب میکند. اهداف آموزشی ما
  عبارتند از:
-   نشان دادن دانش مفاهیم کلیدی از طریق استفاده موثر از واژگان و مدلهای کلیدی سیاست و استراتژی کسب و کار، 
-   کاربرد مفاهیم کلیدی استراتژی کسب و کار (از جمله تحلیل صنعت و شرکت)، 
-   ترکیب و به کارگیری مفاهیم و مهارتهای آموخته شده در سایر دروس، 
-   دانشجو بتواند از چندین مدل کلیدی استراتژی کسب و کار برای تجزیه و تحلیل موقعیتهای تجاری و ارائۀ راهکار، استفاده نماید. 
- 
      تمرین مهارتهای بین فردی، تیمی و ارتباطی، که اجزای اساسی در تدوین و اجرای استراتژی کسب و کار هستند. 
-   کسب توانایی شرکت در بحثهای مرتبط با کسب و کار و خواندن نشریات تجاری، و 
-   کسب دانش سه عنصر ایجاد استدلالهای کسب و کاری 
پس از اتمام این درس، دانشجویان باید بتوانند تجزیه و تحلیل دقیقی از
  یک شرکت انجام و ارائه دهند. تجزیه و تحلیل دقیق شامل شناسایی مسائلی است
  که شرکت با آن مواجه است، تجزیه و تحلیل نیروهای خارجی موثر بر شرکت،
  شناخت نقاط قوت و ضعف فعلی شرکت، فرصتها و تهدیدهای صنعت، و تهیه
  توصیهها و برنامههای اجرایی.
 این دوره همچنین در دستیابی به
  اهداف آموزشی زیر کمک میکند:
-   مسئولیتهای اخلاقی: دانشجویان قادر خواهند بود مسائل و معضلات اخلاقی را تشخیص دهند و بتوانند تصمیمات و راهکارهایی مبتنی بر اخلاق، اتخاذ نمایند. 
-   جهانی شدن و درک چند فرهنگی: دانشجویان از اقتصاد جهانی و فرهنگهای تجاری دانش کافی خواهند داشت. 
-   ارتباطات و مهارتهای حرفهای: دانشجویان، رهبران موثری خواهند بود و مهارتهای بین فردی حرفهای خواهند داشت. 
-   تفکر تحلیلی و مهارتهای استدلال: دانشجویان قادر خواهند بود از مهارتهای تفکر تحلیلی و استدلال برای حل مشکلات و تصمیمگیری و توصیه استفاده کنند. 
-   دانش محتوا: دانشجویان، هسته کسب و کار و دانش محتوای تمرکز مربوطه را خواهند آموخت و میتوانند آن دانش را در موقعیتهای مختلف به کار گیرند. 
اهداف ویژه
تقویت تفکر استراتژیک و مهارت برنامهریزی استراتژیک
 توانایی
  استفاده از دانش مدیریت استراتژیک در حوزه کارآفرینی
سرفصلها
باورهای غلط در برنامهریزی استراتژیک
 استراتژی خوب
  چیست؟
   طراحی استراتژی بر اساس عدم قطعیت شدید
 پارادوکس
  استراتژی   مخرب
 نسل جدید اخلالگرها
 کاری که باید انجام
  شود ( JTBD   )
 بازاندیشی در نوآوری و رشد از طریق نوآوری غیر
  مخرب
   استراتژی در چارچوب بازارهای سرحدی
 استراتژی بازی
  دوگانه برای   استارتاپها
 بازنگری در استراتژی کارآفرینانه
  استراتژی در   صنایع نوظهور: جایی که قوانین معمول استراتژی عمل
  نمیکند
 آیندۀ   نوآوری: نوآوری باز
 طرح تجاری یک صفحه و
  کاربرد آن در   کارآفرینی
 چشمانداز
 مأموریت
  اهداف
   استراتژیها
 برنامههای عملیاتی
مراجع
فیض بخش, سید علیرضا (1392) طرح تجاری یک صفحه ای (ویرایش دوم) . تهران: موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف .
Anthony, S. D., & Putz, M. (2020).
  How Leaders Delude Themselves about Disruption. MIT Sloan Management
  Review, 61(3), 56-63
 Chesbrough, H. C. (2003). The Era of Open
  Innovation. MIT sloan management Review, 44(3), 
 Chesbrough, H.
  (2020, January). How to Capture All the Advantages of Open Innovation
  [Harvard Business Review IdeaCast]. https://hbr.org/podcast/2020/01/how-to-capture-all-the-advantages-of-open-innovation
  Christensen, C. (2020, January). Revisiting “Jobs To Be Done” with
  Clayton Christensen [Harvard Business Review IdeaCast]. https://hbr.org/podcast/2020/01/revisiting-jobs-to-be-done-with-clayton-christensen
  Christensen, C. (2019, Feb). How Innovative Companies Help Frontier
  Markets Grow [Harvard Business Review IdeaCast]. https://hbr.org/podcast/2019/02/how-innovative-companies-help-frontier-markets-grow
  Christensen, C. M., Hall, T., Dillon, K., & Duncan, D. S. (2016).
  Know your Customers’ “jobs to be done”. Harvard Business
  Review, 94(9), 54-62
 Christensen, C. M., Ojomo, E., &
  Dillon, K. (2019). Cracking Frontier Markets. Harvard Business
  Review, 97(1), 90-101
 Ekekwe, N. (2021). Is Your Startup Doing
  Everything It Can to Capture Value?. MIT Sloan Management Review
  Gans, J., Scott, E. L., & Stern, S. (2018). Strategy for
  start-ups. Harvard Business Review, 96(3), 44-51
 Hunsaker, B.
  T., Knowles, J., Baris, R. and Ettenson, R. (2021). Great Strategy
  Considers More Than Customers and Investors. MIT Sloan Management
  Review
 Kenny, G. (2018). Your strategic plans probably aren’t
  strategic, or even plans. Harvard Business Review, 6
 Kim, W. C.,
  & Mauborgne, R. (2019). Nondisruptive creation: Rethinking
  innovation and growth. MIT Sloan Management Review, 60(3), 46-55
  Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2019). Nondisruptive creation:
  Rethinking innovation and growth. MIT Sloan Management Review, 60(3),
  46-55
 McDonald, R., & Eisenhardt, K. (2020). The New-Market
  Conundrum In emerging industries the usual rules of strategy don't
  apply. Harvard Business Review, 98(3), 75-83
 McGrath, R. G.
  (2020). The new disrupters. MIT Sloan Management Review, 61(3),
  28-33
 McGrath, R. (2020, March). Meet the New Disrupters [MIT
  Sloan Review Podcast – Three Big Points]. https://sloanreview.mit.edu/audio/meet-the-new-disrupters/
  Teece, D. J., Raspin, P. G., & Cox, D. R. (2020). Plotting
  strategy in a dynamic world. MIT Sloan Management Review, 62(1),
  28-33
 Thompson, N. C., Bonnet, D., & Ye, Y. (2020). Why
  innovation's future isn't (just) open. MIT Sloan Management
  Review, 61(4), 55-60
 Web, A. (2020, March). How to Spot
  Disruption Before It Strikes [MIT Sloan Review Podcast – Three Big
  Points]. https://sloanreview.mit.edu/audio/how-to-spot-disruption-before-it-strikes/
  Faghih, N., & Forouharfar, A. (2021). Strategic Entrepreneurship:
  Perspectives on Dynamics, Theories, and Practices: Springer
  Nature
 Wheelen, T. L., Hunger, J. D., Hoffman, A. N., &
  Bamford, C. E. (2018). Strategic management and business policy:
  Globalization, Innovation and Sustainability (Vol. 15): pearson
  Boston
 Wickham, P. A. (2011). Strategic entrepreneurship:
  Pearson education
 Hitt, M. A., Ireland, R. D., Camp, S. M.,
  & Sexton, D. (2002). Strategic Entrepreneurship: Creating a new
  mindset: Wiley-Blackwell
 Hunger, J. D., & Wheelen, T. L.
  (2013). Essentials of Strategic Management: Pearson
