نام درس :
(Digital Economy)
کد درس :
-
تعداد واحد :
3
مقطع :
کارشناسی ارشد
پیشنیاز :
-
همنیاز :
-
اهداف
مراجع
توسعه فناوریهای دیجیتال باعث شده تا اطلاعات به عنوان یک کالای آزمودنی، مادهزدایی شده و از صورت اتم به رشتههای بیتی تبدیل شود. این تحول با کاهش هزینههای ذخیرهسازی، انتقال و محاسبات دادهها باعث شده تا هزینههای نهایی مبادلاتی به ویژه جستجو، همتاسازی و حملونقل در اقتصاد به صفر میل کند.
اولین پیامد کاهش هزینههای مبادله توسعه کالاها و خدمات دیجیتال با ویژگی هزینه نهایی صفر، حصرناپذیری، منعناپذیری و بیوزن(بیمکانی) میباشد که بازدهی فزآینده نسبت به مقیاس و آثار خارجی شبکهای از مهمترین ویژگی آنهاست. شیوه تولید، ساختار بازار و الگوی قیمتگذاری این کالاها و خدمات دارای تفاوتهای معناداری با کالاهای ملموس و غیردیجیتال میباشد که در این درس بررسی و تحلیل خواهد شد. دومین پیامد مهم، حذف واسطههای اطلاعاتی سنتی در فرآیند جورسازی، عرضه و تقاضا در بازار بین مصرفکنندگان و بنگاهها و کاهش سایشهای اطلاعاتی با استفاده از پلتفرمهای دوسویه و چند سویه است. این پلتفرمها که نقش واسطهگران اطلاعاتی نوین را دارند، میتوانند با کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، ضمن ارتقای کارایی اقتصادی، کیفیت محصولات تولیدی و استفاده از ظرفیت خالی کالاهای بادوام را میسر سازند. از سوی دیگر، آثار خارجی مثبت شبکهای پلتفرمها، در صورت حفظ بازخوردهای مثبت و اتخاذ استراتژیهای وابستگی کارا، کاهش درجه رقابت در بازار و شکلگیری پلتفرمهای مسلط و انحصارگر را ممکن میکنند. اقتصاد پلتفرمها و اقتصاد دسترسی از مهمترین موضوعاتی است که در این درس بحث میشوند.