مشخصات درس : 
نام درس :
 
اصول و مهارت‌های کار تیمی

(Teamwork Foundations and Skills)


کد درس :
-

تعداد واحد :
3
مقطع :
کارشناسی ارشد

پیشنیاز :
رفتار سازمانی
همنیاز :
-

اهداف

سرفصل‌ها

مراجع

  • یادگیری کار تیمی در عمل در کنار اصول نظری
  • تقویت نگرش مثبت دانشجویان به کار تیمی در زمان لازم
  •  افزایش قابلیت‌های رهبری در کار تیمی و ایفای نقش در رهبری جمعی
  1. تفاوت تيم و گروه و ضرورت کار تیمی در سازمان‌ها
  2. انواع تيم‌ها در سازمان‌ها و ویژگی‌های سازمان‌های تیم‌محور
  3. چه ويژگی‌های فردی برای كار تيمی مناسب‌ترند؟ چگونگی اختصاص نقش با توجه به تفاوت‌های فردی
  4. مراحل تيم‌سازی و مدل‌های مختلف دینامیک کار تیمی
  5. شناخت عوامل مؤثر بر افزایش و کاهش اثربخشی كار تيمی (مانند تاب‌آوری تیمی، تاملات تیمی، الگوهای ذهنی مشترک، دو قطبی شدن در تیم و نحوه مدیریت هیجانات تیمی)
  6. ويژگی‌های سازمانی مطلوب براي تيم‌سازی و موفقیت تیم‌ها
  7. رهبری كار تيمی (فردی و یا اشتراکی) و نقش آن در داخل تیم و تعامل تیم با سازمان و تیم‌های دیگر
  8. عوامل فرهنگی مؤثر در كار تيمی
  9. نقش بازی‌های تيمی در شكل‌گیری تیم‌ها
  10. تقويت هويت، اعتماد و انسجام جمعی در کار تیمی و روش‌های انگیزشی در کار تیمی
  11. عوامل موثر بر تقویت خلاقیت و نوآوری در کار تیمی
  12. اصول و مهارت‌های كار تيمی در محيط مجازی
Scott Tannenbaum & Eduardo Salas (2020). Teams That Work: The Seven Drivers of Team Effectiveness, Oxford University Press
Carson, J. B., Tesluk, P. E., & Marrone, J. A. (2007). Shared leadership in teams: An investigation of antecedent conditions and performance. Academy of Management Journal, 50(5), 1217-1234
Han, S. J., & Hazard, N. (2022). Shared Leadership in Virtual Teams at Work: Practical Strategies and Research Suggestions for Human Resource Development. Human Resource Development Review, 15344843221093376
Marks, M. A., Mathieu, J. E., & Zaccaro, S. J. (2001). A temporally based framework and taxonomy of team processes. Academy of Management Review, 26(3), 356-376
Schippers, M. C., West, M. A., & Dawson, J. F. (2015). Team reflexivity and innovation: The moderating role of team context. Journal of Management, 41(3), 769-788