اقتصاد خرد پیشرفته

اقتصاد خرد پیشرفته
Advanced Microeconomics

هدف کلی

هدف این درس این است که دانشجویان را با برخی از مفاهیم اصلی اقتصاد خرد، که مورد نیاز پژوهشگران تحصیلات تکمیلی در اقتصاد است، آشنا کنند. این موارد برای همه دانشجویان در نظر گفته شده است و منحصر به کسانی که قصد انجام تحقیقات در اقتصاد خرد را دارند، نیست؛ با این حال، از آنجایی که این درس برای دوره ی دکتری ارائه می‌شود، برخی از مباحث را با جزئیات بیشتری پوشش خواهیم داد. در پایان این دوره، دانشجویان باید از مفاهیم اصلی که توسط محققان در حوزه نظریه اقتصاد خرد استفاده می‌شود، آگاه شوند. دانشجویان باید قادر باشند به خوبی مقالات مرتبط در این حوزه را مطالعه کرده و الگوهای ساده‌ی خرد را در تحقیقات خود به کار گیرند.

سرفصل‏‌ها

طراحی بازار
تبعیض قیمتی
نظریه انگیزه‌ها
عقلانیت محدود شده
دولت و مقررات

مراجع

Roth, Alvin: "The Economist as Engineer: Game Theory, Experimentation, and Computation as Tools for Design Economics", Econometrica.
Klemperer, Paul: Auctions: Theory and Practice. Princeton University Press (Introductory textbook)
Krishna, Vijay: Auction Theory; Addison-Wesley
Armstrong, Mark: “Price Discrimination”, (2008), in Handbook of Antitrust Economics, Ed P. Buccirossi, MIT Press.
Laffont & Martimort, The Theory of Incentives, the Principal-Agent Model (2002)
Rubinstein, Ariel: Modelling Bounded Rationality.
Spiegler, Ran: Bounded Rationality and Industrial Organization.
Armstrong, Mark & David Sappington: “Recent Developments in the Theory of Regulation”, (2007), chapter 27 in Handbook of Industrial Organization, Vol III, Eds. M. Armstrong and R. Porter, North-Holland.

اقتصاد کلان پیشرفته قبلی