تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک

E-commerce

هدف کلی

تجارت الکترونیک مفهومی نوظهور است که فرآیند خرید، فروش یا مبادلۀ محصولات، خدمات و اطلاعات را از طریق شبکه­‌های کامپیوتری از جمله اینترنت توصیف می­‌کند. فناوری اطلاعات فرصت­‌های قابل توجهی را برای ایجاد و توسعه کسب‌وکار برای بنگاه­‌های کارآفرین در دهه­‌های اخیر فراهم کرده و در حال حاضر به­ عنوان یک ضرورت شناخته می‌­شود. هدف این درس، آشنا نمودن دانشجویان با تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و قابلیت‌­های آن در ایجاد کسب‌وکارهای جدید، و تحلیل کسب‌وکارهای مبتنی بر این تکنولوژی می­‌باشد.

 

اهداف ویژه

آشنایی با مهارت‌­های تجارت الکترونیک

کسب مهارت­‌های لازم جهت راه‌­اندازی کسب و کار در دنیای دیجیتال

 

سرفصل‌‏ها

مبانی تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات

مدل‌­های کسب و کار مبتنی بر تجارت الکترونیک

زیرساخت­‌ها: اینترنت، وب، پلتفورم‌­های موبایلی

امنیت اطلاعات در تجارت الکترونیک

شیوه­‌های پرداخت تجارت الکترونیک

انواع مدل‌­های تجارت الکترونیک

مدل‌­های B2C - خرده فروشی و خدمات آنلاین

مدل­‌های B2B

CSM ، تجارت مشارکتی

بازاریابی و تبلیغات در تجارت الکترونیک

محتوا و رسانه‌­های آنلاین

استراتژی­‌های تجارت الکترونیک و پیاده‌­سازی آن‌ها

تئوری­‌های مزیت رقابتی و فناوری اطلاعات

اقتصاد و کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات

شناخت فناوری اطلاعات به عنوان یک صنعت

برنامه‌­ها و سیاست‌­های کشور در زمینۀ توسعۀ فناوری اطلاعات

سیر تحول فناوری اطلاعات در سازمان‌­های کارآفرین

روند تجارت الکترونیکی در جهان

کاربردهای فناوری اطلاعات

Cyber Entrepreneurship

تحلیل وب سایت

تجارب جهانی در کارآفرینی به کمک فناوری اطلاعات

فرآیند ایجاد کسب‌وکار در محیط فناوری اطلاعات

ارزیابی آمادگی ایجاد کسب و کار الکترونیکی

تجارب ایرانی کارآفرینی به کمک فناوری اطلاعات

جنبه­‌های اخلاقی در کارآفرینی و کسب و کار در فضای مجازی

نوآوری در  کسب و کار الکترونیکی

مدیریت محصولات

مشتریان اینترنتی و دسته‌­بندی آن‌ها

معرفی روندهای تحول بازار در جامعۀ دانش محور

مروری بر نحوۀ شناسایی

فرصت‌­های کسب‌وکار در بازارهای نوین

 

منابع

Turban, Efraim; et al., Electronic Commerce_ A Managerial and Social Networks Perspective, Springer International Publishing, 2018

Laudon, Kenneth C.; Traver, Carol Guercio - E-Commerce, Pearson, 2017

Allen, J. P. (2019). Digital Entrepreneurship: Routledge

Baierl, R., Behrens, J., Brem, A. J. S. B., F., Tedeschi, P.. On The Credibility of Ethical Banking, Journal of Economic Behavior, & Organization. (2019). Digital entrepreneurship. 166, 381-402

Whittington, D. (2018). Digital Innovation and Entrepreneurship: Cambridge University Press

Zaho, fang. (2008), Information Technology Entrepreneurship and Innovation, Information Science Reference

MBA - سیستم های اطلاعاتی قبلی