تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک
E-commerce
هدف کلی
تجارت الکترونیک مفهومی نوظهور است که فرآیند خرید، فروش یا مبادلۀ محصولات، خدمات و اطلاعات را از طریق شبکههای کامپیوتری از جمله اینترنت توصیف میکند. فناوری اطلاعات فرصتهای قابل توجهی را برای ایجاد و توسعه کسبوکار برای بنگاههای کارآفرین در دهههای اخیر فراهم کرده و در حال حاضر به عنوان یک ضرورت شناخته میشود. هدف این درس، آشنا نمودن دانشجویان با تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و قابلیتهای آن در ایجاد کسبوکارهای جدید، و تحلیل کسبوکارهای مبتنی بر این تکنولوژی میباشد.
اهداف ویژه
آشنایی با مهارتهای تجارت الکترونیک
کسب مهارتهای لازم جهت راهاندازی کسب و کار در دنیای دیجیتال
سرفصلها
مبانی تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات
مدلهای کسب و کار مبتنی بر تجارت الکترونیک
زیرساختها: اینترنت، وب، پلتفورمهای موبایلی
امنیت اطلاعات در تجارت الکترونیک
شیوههای پرداخت تجارت الکترونیک
انواع مدلهای تجارت الکترونیک
مدلهای B2C - خرده فروشی و خدمات آنلاین
مدلهای B2B
CSM ، تجارت مشارکتی
بازاریابی و تبلیغات در تجارت الکترونیک
محتوا و رسانههای آنلاین
استراتژیهای تجارت الکترونیک و پیادهسازی آنها
تئوریهای مزیت رقابتی و فناوری اطلاعات
اقتصاد و کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات
شناخت فناوری اطلاعات به عنوان یک صنعت
برنامهها و سیاستهای کشور در زمینۀ توسعۀ فناوری اطلاعات
سیر تحول فناوری اطلاعات در سازمانهای کارآفرین
روند تجارت الکترونیکی در جهان
کاربردهای فناوری اطلاعات
Cyber Entrepreneurship
تحلیل وب سایت
تجارب جهانی در کارآفرینی به کمک فناوری اطلاعات
فرآیند ایجاد کسبوکار در محیط فناوری اطلاعات
ارزیابی آمادگی ایجاد کسب و کار الکترونیکی
تجارب ایرانی کارآفرینی به کمک فناوری اطلاعات
جنبههای اخلاقی در کارآفرینی و کسب و کار در فضای مجازی
نوآوری در کسب و کار الکترونیکی
مدیریت محصولات
مشتریان اینترنتی و دستهبندی آنها
معرفی روندهای تحول بازار در جامعۀ دانش محور
مروری بر نحوۀ شناسایی
فرصتهای کسبوکار در بازارهای نوین
منابع
Turban, Efraim; et al., Electronic Commerce_ A Managerial and Social Networks Perspective, Springer International Publishing, 2018
Laudon, Kenneth C.; Traver, Carol Guercio - E-Commerce, Pearson, 2017
Allen, J. P. (2019). Digital Entrepreneurship: Routledge
Baierl, R., Behrens, J., Brem, A. J. S. B., F., Tedeschi, P.. On The Credibility of Ethical Banking, Journal of Economic Behavior, & Organization. (2019). Digital entrepreneurship. 166, 381-402
Whittington, D. (2018). Digital Innovation and Entrepreneurship: Cambridge University Press
Zaho, fang. (2008), Information Technology Entrepreneurship and Innovation, Information Science Reference