مدل‌­های کسب و کار پلتفرمی

مدل‌­های کسب و کار پلتفرمی

Platform Business Models

هدف کلی

این درس برای مدیران، مدیران اجرایی، سرمایه‌­گذاران و کارآفرینان علاقه‌­مند به ایجاد، مدیریت یا درک کسب‌وکارهای پلتفورمی طراحی شده است. مخاطب آن افرادی است که به دنبال راه­‌اندازی شرکت‌­های پلتفورمی یا تبدیل محصولات خود به یک مدل کسب‌وکار پلتفورمی هستند. این درس دانشجویان را به چالش می‌­کشد تا در مورد قیمت‌­گذاری، نوآوری، کنترل و استراتژی متفاوت بیاندیشند. این درس مثال‌­های دنیای واقعی را با تئوری­‌های علمی ترکیب می­‌کند.

این درس، دانشجویان را آماده می‌­سازد تا با ارائۀ مجموع‌ه­ای از تئوری‌­ها، چارچوب‌­ها و ابزارها، برای تجزیه و تحلیل و مدیریت کسب‌وکارهای موجود و توسعۀ استراتژی‌­های راه­‌اندازی کسب‌وکارهای خطرپذیر جدید، به طور مؤثر در محیط­‌های تجاری دیجیتال فعالیت کنند. اهداف آموزشی این درس عبارتند از:

درک و ارزیابی انتقادی نقاط قوت و محدودیت­‌های مفهوم و ایدۀ اصلی کسب‌وکار پلتفورمی

نمایش مهارت‌­های حیاتی در ارزیابی پتانسیل فناوری­‌های دیجیتال جدید و ارزش یا میزان ارتباط آن با سازمان‌­ها

توانایی تعریف کسب‌وکارهای پلتفورمی و تمایز قائل شدن میان تأمین‌­کنندگان، بازارها و پلتفورم‌­های واقعی

شناخت و آشنایی با نحوۀ رقابت در شبکه‌­های  winner-take-all ،  one- and two-sided networks ، و  context of multi-homing

حل مشکل درآمدی، یادگیری اینکه چگونه مدل‌­های قیمت­‌گذاری سنتی در بستر پلتفورم‌­ها شکسته می­‌شوند، و توانایی طراحی استراتژی‌­های قیمت­‌گذاری رایگان که سودآور هستند.

بررسی موانعی که شرکت‌­ها در تلاش برای سازماندهی خود به عنوان شرکت‌­های پلتفورمی با آن مواجه هستند.

توسعۀ استراتژی­‌هایی برای راه‌­اندازی پلتفورم­‌های جدید زمانی که critical mass ، مهم است.

توسعۀ استراتژی بازیابی در بازارهای پلتفورمی رو به زوال

درک مفاهیم ضد اعتماد از استراتژی‌­های پلتفورمی و بنادر امن.

آنچه که دانشجو در این درس کسب خواهد نمود:

درک سازوکار­های جدید سودآوری

رشد مهارت­‌های تجزیه و تحلیل و ترکیب

تغییر در نحوۀ نگاه به نقش یک مدیر

 

اهداف ویژه

آشنایی با مفهوم پلتفورم و کسب‌وکارهای پلتفورمی

آشنایی با مدل‌های کسب‌وکار پلتفورمی

 

سرفصل‌‏ها

انقلاب پلتفورمی

مفاهیم پلتفورم: اثرات شبکه، ویروسی بودن، و صرفه­جویی در مقیاس

رشد پلتفورم‌­ها

معماری پلتفورم: اصول طراحی یک پلتفورم موفق

شکست: چگونه پلتفورم‌­ها، صنایع سنتی را تسخیر و دگرگون می­‌کنند؟

استراتژی راه‌­اندازی: مرغ یا تخم مرغ؟ هشت راه برای راه­‌اندازی یک پلتفورم موفق

کسب درآمد: جذب ارزش ایجاد شده از طریق اثرات شبکه

باز بودن: تعریف کارهایی که کاربران پلتفورم می‌­توانند انجام دهند و آنچه که نمی‌­توانند انجام دهند

نحوۀ تدوین طرح کسب و کار

 

منابع

Parker, G. G., Van Alstyne, M. W., & Choudary, S. P. (2016). Platform Revolution: How networked markets are transforming the economy and how to make them work for you. WW Norton & Company

Choudary, S. P., Parker, G. G., & Van Alstyne, M. (2015). Platform Scale: How an Emerging Business Model helps Startups Build Large Empires with Minimum Investment. Platform Thinking Labs

Tiwana, A. (2013). Platform ecosystems: Aligning architecture, governance, and strategy. Newnes

Cusumano, M. A., Gawer, A., & Yoffie, D. B. (2019). The business of platforms: Strategy in the age of digital competition, innovation, and power (pp. 1-309). New York: Harper Business

Reillier, L. C., & Reillier, B. (2017). Platform strategy: How to unlock the power of communities and networks to grow your business. Routledge

Srinivasan, R. (2021). Platform Business Models. Springer Singapore

Gawer, A., & Srnicek, N. (2021). Online platforms: Economic and societal effects

Zhu, F., & Iansiti, M. (2019). Why Some Platforms Thrives... and Others Don't What Alibaba, Tencent, and Uber teach us about networks that flourish. The five characteristcs that make the difference. Harvard Business Review, 97(1), 118-125

Yu, H. (2018). For some platforms, network effects are no match for local know-how. Harvard Business Review, 26

Hayek, F. A. (2009). The Use of Knowledge in Society. In Knowledge Management and Organizational Design (pp. 7-15). Routledge

Roberts, P. W., & Eisenhardt, K. M. (2003). Austrian Insights on Strategic Organization: from Market Insights to Implications for Firms. Strategic organization, 1(3), 345-352

کسب و کار تکنولوژی بلاک چین و رمزارزها قبلی