رشد و توسعۀ کسب و کار
رشد و توسعۀ کسب و کار
Business Growth & Development
هدف کلی
در این درس دانشجویان با مراحل رشد یک بنگاه اقتصادی و نیز تصمیمات راهبردی که میباید در این رابطه اتخاذ شوند، آشنا میشوند. رشد بنگاه یکی از موضوعات مهم راهبردی است که حیات پایدار بنگاه به آن وابسته است. مدیران و کارشناسان میباید با فرایند (مراحل)، چالشها و راهکارهای توسعه کسب و کار آشنا شده و به ابزارهای مهم تصمیمگیری در این زمینه مسلط شوند. بطور کلی، در این درس اهداف زیر دنبال خواهد شد:
- دانشجویان با نظریه های رشد بنگاه آشنا میشوند؛
- مجموعهای از ابزارها برای تدوین استراتژی رشد مناسب، آموزش داده میشود؛
- روشهایی مانند برقراری اتحادهای استراتژیک، ایجاد کسب و کار مشترک، تملک یک بنگاه اقتصادی، برونسپاری و سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی که در رشد شرکتها مورد استفاده قرار میگیرند، تبیین و تشریح میشوند؛
- چالشها پیش روی مدیران در فرایند رشد و توسعه کسب و کار مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای مقابله با این چالش ها معرفی می شود.
اهداف ویژه
شناخت مراحل مختلف رشد و توسعه کسب و کار
آشنایی با روش ها و ابزارهای تصمیمسازی و تصمیمگیری در زمینه رشد و توسعه کسب و کار
سرفصلها
- مبانی اقتصادی و نظریه های رشد بنگاه
- مراحل رشد و ویژگیهای هر مرحله از رشد در بنگاههای سنتی/متدوال ( Conventional )
- مراحل رشد و ویژگیهای هر مرحله از رشد در کسب و کارهای مبتنی بر کارآفرین ( Entrepreneurial )
- رشد بنگاه و استراتژی تنوع پذیری ( Diversification )
-
روشهای
توسعۀ کسب و کار
- رشد ارگانیک
- اتحادهای استراتژیک ( Strategic Alliances )
- ایجاد کسب و کار مشترک ( Joint Venture )
- سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی
- تملک/ادغام ( M&A )
- استراتژی خروج از یک کسب و کار
-
ابزارهای
تدوین استراتژی رشد
- ابزارهای شناسایی فرصتهای رشد
- ابزارهای تحلیل و ارزیابی گزینه های رشد
- ماتریسهای تحلیل پورتفوی
- ابزارهای مبتنی بر نظریه بازی
- رابطه میان استراتژیهای رشد و سازماندهی بنگاه های اقتصادی
- رابطه میان استراتژی های رشد و تامین منابع مالی
- پیاده سازی استراتژی رشد، رهبری و تحول سازمانی
- پیاده سازی استراتژی رشد و مدیریت ریسک
- چالشهای عملیاتی رشد بنگاهها و راهکارهای مربوطه
مراجع
Books
Alfred D. Chandler (1990), Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise, MIT Press.
Edith Penrose (2009), The Theory of the Growth of the Firm, Oxford University Press.
Kim W.C. & R. Mauborgne (2015), Blue Ocean Strategy, And Expanded Edition: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant, Harvard Business Review Press.
Simon Severino (2022), Strategy Sprints: 12 Ways to Accelerate Growth for an Agile Business, Kogan Page.
Sebastien Page (2020), Beyond Diversification: What Every Investor Needs to Know About Asset Allocation, McGraw Hill.
Campbell R. Harvey, Sandy Rattray & Otto Van Hemert (2021) Strategic Risk Management: Designing Portfolios and Managing Risk, Wiley.
Selected Papers
Dyer, J. H., & Singh, H. (1998). The Relational View: Cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage. Academy of management review, 23(4), 660-679.
Dyer, J. H., Kale, P., & Singh, H. (2004). When to Ally and When to Acquire (pp. 109-115). Harvard Business Review.
Chesbrough, H. W. (2002). Making sense of corporate venture capital. Harvard business review, 80(3), 90-99.
Rolfes, M., & Pentland, A. (2018). Corporate VCs are moving the goalposts. Harvard Business Review (November 2016).
Haleblian, J., & Finkelstein, S. (1999). The influence of organizational acquisition experience on acquisition performance: A behavioral learning perspective. Administrative Science Quarterly, 44(1), 29-56.
Zaheer, S., Schomaker, M., & Genc, M. (2003). Identity versus culture in mergers of equals. European Management Journal, 21(2), 185-191.
Wulf, J. (2004). Do CEOs in Mergers Trade Power for Premium? Evidence from “mergers of equals”. Journal of Law, Economics, and Organization, 20(1), 60-101.
Bower, J. L. (2001). Not all M&as are alike--and that matters. Harvard business review, 79(3), 92-101.