رشد و توسعۀ کسب و کار

رشد و توسعۀ کسب و کار

Business Growth & Development

هدف کلی

در این درس دانشجویان با مراحل رشد یک بنگاه اقتصادی و نیز تصمیمات راهبردی که می­باید در این رابطه اتخاذ شوند، آشنا می­شوند. رشد بنگاه یکی از موضوعات مهم راهبردی است که حیات پایدار  بنگاه به آن وابسته است. مدیران و کارشناسان می­باید با فرایند (مراحل)، چالش­ها و راهکارهای توسعه کسب و کار آشنا شده و به ابزارهای مهم تصمیم­گیری در این زمینه مسلط شوند. بطور کلی، در این درس اهداف زیر دنبال خواهد شد:

  • دانشجویان با نظریه های رشد بنگاه آشنا می­شوند؛
  • مجموعه­ای از ابزارها برای تدوین استراتژی رشد مناسب، آموزش داده می­شود؛
  • روش­هایی مانند برقراری اتحادهای استراتژیک، ایجاد کسب و کار مشترک، تملک یک بنگاه اقتصادی، برون­سپاری و سرمایه­گذاری خطرپذیر شرکتی که در رشد شرکت­ها مورد استفاده قرار می­گیرند، تبیین و تشریح می­شوند؛
  • چالش­ها پیش روی مدیران در فرایند رشد و توسعه کسب و کار مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای مقابله با این چالش ها معرفی می شود.

اهداف ویژه

شناخت مراحل مختلف رشد و توسعه کسب و کار

آشنایی با روش ها و ابزارهای تصمیم­سازی و تصمیم­گیری در زمینه رشد و توسعه کسب و کار

سرفصل‏ها

  1. مبانی اقتصادی و نظریه های رشد بنگاه
  2. مراحل رشد و ویژگی­های هر مرحله از رشد در بنگاه­های سنتی/متدوال ( Conventional )
  3. مراحل رشد و ویژگی­های هر مرحله از رشد در کسب و کارهای مبتنی بر کارآفرین ( Entrepreneurial )
  4. رشد بنگاه و استراتژی تنوع پذیری ( Diversification )
  5. روش­های توسعۀ کسب و کار
    1. رشد ارگانیک
    2. اتحادهای استراتژیک ( Strategic Alliances )
    3. ایجاد کسب و کار مشترک ( Joint Venture )
    4. سرمایه­گذاری خطرپذیر شرکتی
    5. تملک/ادغام ( M&A )
  6. استراتژی خروج از یک کسب و کار
  7. ابزارهای تدوین استراتژی رشد
    1. ابزارهای شناسایی فرصت­های رشد
    2. ابزارهای تحلیل و ارزیابی گزینه های رشد
    3. ماتریس­های تحلیل پورتفوی
    4. ابزارهای مبتنی بر نظریه بازی
  8. رابطه میان استراتژی­های رشد و سازماندهی بنگاه های اقتصادی
  9. رابطه میان استراتژی های رشد و تامین منابع مالی
  10. پیاده سازی استراتژی رشد، رهبری و تحول سازمانی
  11. پیاده سازی استراتژی رشد و مدیریت ریسک
  12. چالش­های عملیاتی رشد بنگاه­ها و راهکارهای مربوطه

مراجع

Books

Alfred D. Chandler (1990), Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise, MIT Press.

  Edith Penrose (2009), The Theory of the Growth of the Firm, Oxford University Press.

Kim W.C. &  R. Mauborgne (2015), Blue Ocean Strategy, And Expanded Edition: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant, Harvard Business Review Press.

Simon Severino (2022), Strategy Sprints: 12 Ways to Accelerate Growth for an Agile Business, Kogan Page.

Sebastien Page (2020), Beyond Diversification: What Every Investor Needs to Know About Asset Allocation, McGraw Hill.

Campbell R. Harvey, Sandy Rattray & Otto Van Hemert (2021) Strategic Risk Management: Designing Portfolios and Managing Risk, Wiley.

Selected Papers

Dyer, J. H., & Singh, H. (1998). The Relational View: Cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage. Academy of management review, 23(4), 660-679.

Dyer, J. H., Kale, P., & Singh, H. (2004). When to Ally and When to Acquire (pp. 109-115). Harvard Business Review.

Chesbrough, H. W. (2002). Making sense of corporate venture capital. Harvard business review, 80(3), 90-99.

Rolfes, M., & Pentland, A. (2018). Corporate VCs are moving the goalposts. Harvard Business Review (November 2016).

Haleblian, J., & Finkelstein, S. (1999). The influence of organizational acquisition experience on acquisition performance: A behavioral learning perspective. Administrative Science Quarterly, 44(1), 29-56.

Zaheer, S., Schomaker, M., & Genc, M. (2003). Identity versus culture in mergers of equals. European Management Journal, 21(2), 185-191.

Wulf, J. (2004). Do CEOs in Mergers Trade Power for Premium? Evidence from “mergers of equals”. Journal of Law, Economics, and Organization, 20(1), 60-101.

Bower, J. L. (2001). Not all M&as are alike--and that matters. Harvard business review, 79(3), 92-101.

حقوق تجارت قبلی