رهبری سازمانی

رهبری سازمانی

Organizational leadership

 

هدف کلی

افزایش دانش و مهارت‌های پایه‌ای در رهبری تیمی و سازمانی و تقویت نگرش‌های بنیادین با تاکید بر جنبه های اخلاقی و ارزش آفرینی اجتماعی

 

اهداف ویژه

افزايش دانش و توان تجزيه و تحليل دانشجويان در حوزه نظريه‌هاي رهبري سازماني در سطوح فردي، گروهي، و سازماني و كاربرد اين نظريه‌ها در توسعه سازماني؛

افزایش قابلیت رهبری برخود دانشجویان برای تقویت نگرش‌ها و جهت‌گیری‌های مسئولانه به خود و دیگران در فرایند رهبری جمعی؛

تقویت برخی مهارت‌های رفتاری دانشجويان در زمينه هاي مرتبط.

 

سرفصل‏‌ها

فرایند رهبری سازمانی مبتنی بر سه نقش رهبر، پیرو و مولفه‌های موقعیتی و تحلیل آن بر اساس سه حوزه رهبری بر خود، رهبری سازمان و رهبری دیگران

انواع ساختار وجودی رهبران سازمانی و استفاده از رویکرد داستان زندگی در توسعه خصوصیات رهبری سازمانی

مروری کلی بر رفتارهای رهبری سازمانی: رفتارهای وظیفه محور، رابطه محور و تغییر محور

نظریه‌های اقتضایی در رهبری سازمانی مانند هرسی و بلانچارد و کاربردهای آن

رهبری مشارکتی و اصول تفویض اختیار

ییروی فعال چیست؟ روش‌های پیروی فعال

رهبری کاریزماتیک و تحول گرا؛ مزایا و جنبه های تاریک رهبری کاریزماتیک

اصالت و رهبری اصیل، رهبری اخلاقی و رهبری خدمتگذار

جنبه‌های سیاسی رهبری سازمانی

رهبری تغییرات و تحول های سازمانی و نقش رهبری تیمی و سازمانی در نوآوری

رهبری سازمانی توزیع شده: کاربرد آن در رهبری در هیئت مدیره

رهبری در تیم‌ها و فضای مجازی

 

منابع

Yukl, G. (2020). Leadership in Organizations (Global Edition). New York: Pearson

Avolio, B. J., Kahai, S., & Dodge, G. E. (2000). E-leadership: Implications for theory, research, and practice. The leadership quarterly, 11(4), 615-668

Boaz, N & Ariel Fox, E. (2014). Change leader, change thyself. McKinsey Quarterly, March 2014, 1-11

Bass, B. M., & Steidmeier (1999). Ethics, character, and authentic transformational leadership behavior. The Leadership Quarterly, 10 (2), 181-217

Kotter, J. R. (2007). Leading change - Why transformation efforts fail. Harvard Business Review, 85(1), 96

O'Toole, J., Galbraith, J., & Lawler, E. E. (2002). When two (or more) heads are better than one: The promise and pitfalls of shared leadership. California Manage

سید بابک علوی (1397). بازگشت به اصالت؛ ضرورتی برای کار و رهبری سازمانی در عصر کنونی (ویرایش دوم). تهران: انتشارات لوح فکر.

رشد و توسعۀ کسب و کار قبلی