رهبری سازمانی
رهبری سازمانی
Organizational leadership
هدف کلی
افزایش دانش و مهارتهای پایهای در رهبری تیمی و سازمانی و تقویت نگرشهای بنیادین با تاکید بر جنبه های اخلاقی و ارزش آفرینی اجتماعی
اهداف ویژه
افزايش دانش و توان تجزيه و تحليل دانشجويان در حوزه نظريههاي رهبري سازماني در سطوح فردي، گروهي، و سازماني و كاربرد اين نظريهها در توسعه سازماني؛
افزایش قابلیت رهبری برخود دانشجویان برای تقویت نگرشها و جهتگیریهای مسئولانه به خود و دیگران در فرایند رهبری جمعی؛
تقویت برخی مهارتهای رفتاری دانشجويان در زمينه هاي مرتبط.
سرفصلها
فرایند رهبری سازمانی مبتنی بر سه نقش رهبر، پیرو و مولفههای موقعیتی و تحلیل آن بر اساس سه حوزه رهبری بر خود، رهبری سازمان و رهبری دیگران
انواع ساختار وجودی رهبران سازمانی و استفاده از رویکرد داستان زندگی در توسعه خصوصیات رهبری سازمانی
مروری کلی بر رفتارهای رهبری سازمانی: رفتارهای وظیفه محور، رابطه محور و تغییر محور
نظریههای اقتضایی در رهبری سازمانی مانند هرسی و بلانچارد و کاربردهای آن
رهبری مشارکتی و اصول تفویض اختیار
ییروی فعال چیست؟ روشهای پیروی فعال
رهبری کاریزماتیک و تحول گرا؛ مزایا و جنبه های تاریک رهبری کاریزماتیک
اصالت و رهبری اصیل، رهبری اخلاقی و رهبری خدمتگذار
جنبههای سیاسی رهبری سازمانی
رهبری تغییرات و تحول های سازمانی و نقش رهبری تیمی و سازمانی در نوآوری
رهبری سازمانی توزیع شده: کاربرد آن در رهبری در هیئت مدیره
رهبری در تیمها و فضای مجازی
منابع
Yukl, G. (2020). Leadership in Organizations (Global Edition). New York: Pearson
Avolio, B. J., Kahai, S., & Dodge, G. E. (2000). E-leadership: Implications for theory, research, and practice. The leadership quarterly, 11(4), 615-668
Boaz, N & Ariel Fox, E. (2014). Change leader, change thyself. McKinsey Quarterly, March 2014, 1-11
Bass, B. M., & Steidmeier (1999). Ethics, character, and authentic transformational leadership behavior. The Leadership Quarterly, 10 (2), 181-217
Kotter, J. R. (2007). Leading change - Why transformation efforts fail. Harvard Business Review, 85(1), 96
O'Toole, J., Galbraith, J., & Lawler, E. E. (2002). When two (or more) heads are better than one: The promise and pitfalls of shared leadership. California Manage
سید بابک علوی (1397). بازگشت به اصالت؛ ضرورتی برای کار و رهبری سازمانی در عصر کنونی (ویرایش دوم). تهران: انتشارات لوح فکر.