کارآفرینی راهبردی
کارآفرینی راهبردی
Strategic Entrepreneurship
هدف کلی
آشنایی دانشجو با متغیرهای راهبردی در سازمانهای نوپا و نحوۀ
سیاستگذاریها، هدفبندیها، برنامهریزیها و تصمیمگیریهای
راهبردی در فرآیند کارآفرینی و مدیریت بنگاههای کوچک و کسب مهارت در
تهیۀ برنامۀ راهبردی در فرآیند کارآفرینی و بنگاههای کوچک.
مطالعه استراتژی کسبوکار شامل یادگیری ارائه استدلالهای واضح و
قانعکننده برای کسب و کار است. بنابراین، اهداف یادگیری ما برای این
دوره، اهداف مفهومی، ارتباطی و همکاری را ترکیب میکند. اهداف آموزشی ما
عبارتند از:
-
نشان دادن دانش مفاهیم کلیدی از طریق استفاده موثر از واژگان و مدلهای کلیدی سیاست و استراتژی کسب و کار،
-
کاربرد مفاهیم کلیدی استراتژی کسب و کار (از جمله تحلیل صنعت و شرکت)،
-
ترکیب و به کارگیری مفاهیم و مهارتهای آموخته شده در سایر دروس،
-
دانشجو بتواند از چندین مدل کلیدی استراتژی کسب و کار برای تجزیه و تحلیل موقعیتهای تجاری و ارائۀ راهکار، استفاده نماید.
-
تمرین مهارتهای بین فردی، تیمی و ارتباطی، که اجزای اساسی در تدوین و اجرای استراتژی کسب و کار هستند.
-
کسب توانایی شرکت در بحثهای مرتبط با کسب و کار و خواندن نشریات تجاری، و
-
کسب دانش سه عنصر ایجاد استدلالهای کسب و کاری
پس از اتمام این درس، دانشجویان باید بتوانند تجزیه و تحلیل دقیقی از
یک شرکت انجام و ارائه دهند. تجزیه و تحلیل دقیق شامل شناسایی مسائلی است
که شرکت با آن مواجه است، تجزیه و تحلیل نیروهای خارجی موثر بر شرکت،
شناخت نقاط قوت و ضعف فعلی شرکت، فرصتها و تهدیدهای صنعت، و تهیه
توصیهها و برنامههای اجرایی.
این دوره همچنین در دستیابی به
اهداف آموزشی زیر کمک میکند:
-
مسئولیتهای اخلاقی: دانشجویان قادر خواهند بود مسائل و معضلات اخلاقی را تشخیص دهند و بتوانند تصمیمات و راهکارهایی مبتنی بر اخلاق، اتخاذ نمایند.
-
جهانی شدن و درک چند فرهنگی: دانشجویان از اقتصاد جهانی و فرهنگهای تجاری دانش کافی خواهند داشت.
-
ارتباطات و مهارتهای حرفهای: دانشجویان، رهبران موثری خواهند بود و مهارتهای بین فردی حرفهای خواهند داشت.
-
تفکر تحلیلی و مهارتهای استدلال: دانشجویان قادر خواهند بود از مهارتهای تفکر تحلیلی و استدلال برای حل مشکلات و تصمیمگیری و توصیه استفاده کنند.
-
دانش محتوا: دانشجویان، هسته کسب و کار و دانش محتوای تمرکز مربوطه را خواهند آموخت و میتوانند آن دانش را در موقعیتهای مختلف به کار گیرند.
اهداف ویژه
تقویت تفکر استراتژیک و مهارت برنامهریزی استراتژیک
توانایی
استفاده از دانش مدیریت استراتژیک در حوزه کارآفرینی
سرفصلها
باورهای غلط در برنامهریزی استراتژیک
استراتژی خوب
چیست؟
طراحی استراتژی بر اساس عدم قطعیت شدید
پارادوکس
استراتژی مخرب
نسل جدید اخلالگرها
کاری که باید انجام
شود ( JTBD )
بازاندیشی در نوآوری و رشد از طریق نوآوری غیر
مخرب
استراتژی در چارچوب بازارهای سرحدی
استراتژی بازی
دوگانه برای استارتاپها
بازنگری در استراتژی کارآفرینانه
استراتژی در صنایع نوظهور: جایی که قوانین معمول استراتژی عمل
نمیکند
آیندۀ نوآوری: نوآوری باز
طرح تجاری یک صفحه و
کاربرد آن در کارآفرینی
چشمانداز
مأموریت
اهداف
استراتژیها
برنامههای عملیاتی
مراجع
فیض بخش, سید علیرضا (1392) طرح تجاری یک صفحه ای (ویرایش دوم) . تهران: موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف .
Anthony, S. D., & Putz, M. (2020).
How Leaders Delude Themselves about Disruption. MIT Sloan Management
Review, 61(3), 56-63
Chesbrough, H. C. (2003). The Era of Open
Innovation. MIT sloan management Review, 44(3),
Chesbrough, H.
(2020, January). How to Capture All the Advantages of Open Innovation
[Harvard Business Review IdeaCast]. https://hbr.org/podcast/2020/01/how-to-capture-all-the-advantages-of-open-innovation
Christensen, C. (2020, January). Revisiting “Jobs To Be Done” with
Clayton Christensen [Harvard Business Review IdeaCast]. https://hbr.org/podcast/2020/01/revisiting-jobs-to-be-done-with-clayton-christensen
Christensen, C. (2019, Feb). How Innovative Companies Help Frontier
Markets Grow [Harvard Business Review IdeaCast]. https://hbr.org/podcast/2019/02/how-innovative-companies-help-frontier-markets-grow
Christensen, C. M., Hall, T., Dillon, K., & Duncan, D. S. (2016).
Know your Customers’ “jobs to be done”. Harvard Business
Review, 94(9), 54-62
Christensen, C. M., Ojomo, E., &
Dillon, K. (2019). Cracking Frontier Markets. Harvard Business
Review, 97(1), 90-101
Ekekwe, N. (2021). Is Your Startup Doing
Everything It Can to Capture Value?. MIT Sloan Management Review
Gans, J., Scott, E. L., & Stern, S. (2018). Strategy for
start-ups. Harvard Business Review, 96(3), 44-51
Hunsaker, B.
T., Knowles, J., Baris, R. and Ettenson, R. (2021). Great Strategy
Considers More Than Customers and Investors. MIT Sloan Management
Review
Kenny, G. (2018). Your strategic plans probably aren’t
strategic, or even plans. Harvard Business Review, 6
Kim, W. C.,
& Mauborgne, R. (2019). Nondisruptive creation: Rethinking
innovation and growth. MIT Sloan Management Review, 60(3), 46-55
Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2019). Nondisruptive creation:
Rethinking innovation and growth. MIT Sloan Management Review, 60(3),
46-55
McDonald, R., & Eisenhardt, K. (2020). The New-Market
Conundrum In emerging industries the usual rules of strategy don't
apply. Harvard Business Review, 98(3), 75-83
McGrath, R. G.
(2020). The new disrupters. MIT Sloan Management Review, 61(3),
28-33
McGrath, R. (2020, March). Meet the New Disrupters [MIT
Sloan Review Podcast – Three Big Points]. https://sloanreview.mit.edu/audio/meet-the-new-disrupters/
Teece, D. J., Raspin, P. G., & Cox, D. R. (2020). Plotting
strategy in a dynamic world. MIT Sloan Management Review, 62(1),
28-33
Thompson, N. C., Bonnet, D., & Ye, Y. (2020). Why
innovation's future isn't (just) open. MIT Sloan Management
Review, 61(4), 55-60
Web, A. (2020, March). How to Spot
Disruption Before It Strikes [MIT Sloan Review Podcast – Three Big
Points]. https://sloanreview.mit.edu/audio/how-to-spot-disruption-before-it-strikes/
Faghih, N., & Forouharfar, A. (2021). Strategic Entrepreneurship:
Perspectives on Dynamics, Theories, and Practices: Springer
Nature
Wheelen, T. L., Hunger, J. D., Hoffman, A. N., &
Bamford, C. E. (2018). Strategic management and business policy:
Globalization, Innovation and Sustainability (Vol. 15): pearson
Boston
Wickham, P. A. (2011). Strategic entrepreneurship:
Pearson education
Hitt, M. A., Ireland, R. D., Camp, S. M.,
& Sexton, D. (2002). Strategic Entrepreneurship: Creating a new
mindset: Wiley-Blackwell
Hunger, J. D., & Wheelen, T. L.
(2013). Essentials of Strategic Management: Pearson