بازاریابی داده محور
بازاریابی دادهمحور
Data Driven Marketing
هدف کلی
هدف از این درس آشنایی دانشجویان با انواع روشها و مهارتهای تدوین استراتژیها و تاکتیکهای بازاریابی مبتنی بر تجزیه و تحلیل پیشرفته دادهها میباشد.
اهداف ویژه
آشنایی با چگونگی استفاده از دادههای مختلف برای تدوین برنامههای بازاریابی و حل چالشهای راهبردی بازاریابی
آشنایی با روشهای تحلیلی پیشرفته با هدف تشخیص ترجیحات مشتریان، تدوین استراتژیهای جذب مشتریان، و تدوین استراتژیهای نگهداشت مشتریان و جلوگیری از ریزش آنها
آشنایی با ابزارها و مدلهای پیشرفته تحلیلی برای تخصیص بهینه منابع بازاریابی
سرفصلها
مقدمهای بر تصمیم گیری دادهمحور برای تدوین استراتژیها و برنامههای بازاریابی مبتنی بر تحلیل دادهها
مروری بر علوم داده و اصول تحلیل با کمک کلان داده
مروری بر پکیجهای آماری و ابزارهای تصویر سازی داده
تحلیل دادهمحور تفاوتهای مصرفکنندگان (با کمک تحلیل خوشه بندی و تحلیل تشخیصی) برای تدوین استراتژیهای بازاریابی برای جذب گروههای مختلف خریداران
تحلیل دینامیک مشتریان و تدوین استراتژیهای روابط با مشتریان مبتنی بر تحلیل داده
مدل پنهان مارکوف، رگرسیون لجستیک، و مدلهای انتخاب و کاربرد آن در مدیریت روابط با مشتریان
مدل RFM و تحلیل ارزش مشتریان در طول زمان ( CLV ) و کاربرد آن در مدیریت روابط با مشتریان
تحلیل متقارن و کاربرد آن در تدوین استراتژیهای نوآوری و توسعه محصول
مروری بر مدلهای تحلیلی در بهینهسازی قیمت و تدوین سیاستهای قیمت گذاری
تحلیلهای پیشبینی کننده و بهینهسازی منابع بازاریابی با کمک Response Models
مدلهای اتریبیوشن و کاربرد آن در تخصیص بودجه تبلیغات و ارتباطات بازاریابی
منابع
Brea, C. A. (2014). Marketing and sales analytics: Proven techniques and powerful applications from industry leaders. Pearson Education.
Grigsby, M. (2015). Marketing analytics: A practical guide to real marketing science. Kogan Page Publishers.
Cox, E. (2011). Retail Analytics: The Secret Weapon. John Wiley & Sons.
Chapman, C., & Feit, E. M. (2015). R for marketing research and analytics. New York, NY: Springer.
Provost, F., & Fawcett, T. (2013). Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking. "O'Reilly Media, Inc.".
Lilien, G. L., Rangaswamy, A., & De Bruyn, A. (2013). Principles of marketing engineering. DecisionPro.