بازاریابی داده محور

بازاریابی داده‌محور

Data Driven Marketing

 

هدف کلی

      هدف از این درس آشنایی دانشجویان با انواع روش‌ها و مهارت­‌های تدوین استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی مبتنی بر تجزیه و تحلیل پیشرفته داده‌ها می‌باشد.

 

اهداف ویژه

      آشنایی با چگونگی استفاده از داده‌های مختلف برای تدوین برنامه‌های بازاریابی و حل چالش‌های راهبردی بازاریابی

      آشنایی با روش‌های تحلیلی پیشرفته با هدف تشخیص ترجیحات مشتریان، تدوین استراتژی‌های جذب مشتریان، و تدوین استراتژی‌های نگهداشت مشتریان و جلوگیری از ریزش آن‌ها

      آشنایی با ابزارها و مدل‌های پیشرفته تحلیلی برای تخصیص بهینه منابع بازاریابی

 

سرفصل‏‌ها

      مقدمه‌ای بر تصمیم گیری داده‌محور برای تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌های بازاریابی مبتنی بر تحلیل داده‌ها

      مروری بر علوم داده و اصول تحلیل با کمک کلان داده

      مروری بر پکیج‌های آماری و ابزارهای تصویر سازی داده

      تحلیل داده‌محور تفاوت‌های مصرف‌کنندگان (با کمک تحلیل خوشه بندی و تحلیل تشخیصی) برای تدوین استراتژی‌های بازاریابی برای جذب گروه‌های مختلف خریداران

      تحلیل دینامیک مشتریان و تدوین استراتژی‌های روابط با مشتریان مبتنی بر تحلیل داده

      مدل پنهان مارکوف، رگرسیون لجستیک، و مدل‌های انتخاب و کاربرد آن در مدیریت روابط با مشتریان

      مدل RFM و تحلیل ارزش مشتریان در طول زمان ( CLV ) و کاربرد آن در مدیریت روابط با مشتریان

      تحلیل متقارن و کاربرد آن در تدوین استراتژی‌های نوآوری و توسعه محصول

      مروری بر مدل‌های تحلیلی در بهینه‌سازی قیمت و تدوین سیاست‌های قیمت گذاری

      تحلیل‌های پیش‌بینی کننده و بهینه‌سازی منابع بازاریابی با کمک Response Models

      مدل‌های اتریبیوشن و کاربرد آن در تخصیص بودجه تبلیغات و ارتباطات بازاریابی

منابع

Brea, C. A. (2014). Marketing and sales analytics: Proven techniques and powerful applications from industry leaders. Pearson Education.

Grigsby, M. (2015). Marketing analytics: A practical guide to real marketing science. Kogan Page Publishers.

Cox, E. (2011). Retail Analytics: The Secret Weapon. John Wiley & Sons.

Chapman, C., & Feit, E. M. (2015). R for marketing research and analytics. New York, NY: Springer.

Provost, F., & Fawcett, T. (2013). Data Science for Business: What you need to know about data mining and data-analytic thinking. "O'Reilly Media, Inc.".

Lilien, G. L., Rangaswamy, A., & De Bruyn, A. (2013). Principles of marketing engineering. DecisionPro.

تحقیقات بازاریابی قبلی