مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی
Hyman Resource Management
هدف کلی
آشنایی با مفاهیم، مبانی نظری و کاربردهای عملی زیر نظام های پایه ای در مدیریت منابع انسانی و نقش مدیران صفی و ستادی در ارتباط با مدیریت منابع انسانی
اهداف ویژه
کسب شناخت و مهارتهای پایهای و عمومی در ایفای نقش مدیریت منابع انسانی توسط مدیران صفی و عملیاتی در لایهها و حوزه های عملیاتی مختلف و سازمانها با ماموریتها و اندازههای مختلف
ایجاد و تقویت نگاه سیستمی در ارتباط بین زیرنظام های مختلف مدیریت منابع انسانی برای افزایش عملکرد سازمان در کنار بهزیستی کارکنان
سرفصلها
مقدمهای بر اهداف و انتظارات از مدیریت منابع انسانی و زیرنظامهای آن
مروری کلی بر انتظارات از هر یک از زیرنظام های مدیریت منابع انسانی (مانند استخدام، ارزیابی و مدیریت عملکرد، آموزش و ...)
انتظارات از مدیران عملیاتی و ستادی در مدیریت منابع انسانی
نقش استراتژیهای سازمان و استراتژیهای مدیریت منابع انسانی در طراحی مدیریت منابع انسانی
تجزیه و تحلیل شغل، تعیین ویژگیها و الزامات احراز مشاغل و مقایسه با کارکردهای مدلهای شایستگی در مدیریت منابع انسانی
اجزا و عوامل موفقیت در نظام شناسایی و استخدام منابع انسانی (معرفی نقش برند کارفرمایی، آزمون ها و مصاحبه استخدامی)
فرایند آموزش کارکنان (نیازسنجی، اجرا و ارزشیابی) و نقش مدیران عملیاتی و واحدهای مدیریت منابع انسانی در این فرایند
ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد و نقش مربی گری مدیران در فرایند مدیریت عملکرد
انواع روشهای تعیین سیستمهای جبران خدمت (حقوق پایه، متغیر، پاداش دهی و انواع روش های توزیع سهام)
اهمیت توجه به اخلاق در فرایندهای مدیریت منابع انسانی
نقش فرهنگ و تفاوتهای فرهنگی در مدیریت منابع انسانی
کاربرد مدیریت داده در ارتقای اثربخشی فرایندهای مدیریت منابع انسانی.
منابع
Armstrong, M., & Taylor, S. (2023). Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice: A Guide to the Theory and Practice of People Management . Kogan Page Publishers
Dessler, G. (2019). Human Resource Management (16th Edition). New York: Pearson
Lawler III, E. E. (1994). From job‐ based to competency‐based organizations. Journal of Organizational Behavior , 15(1), 3-15
Rynes, S. L., Gerhart, B., and Parks, L. (2005). Personnel Psychology: Performance Evaluation and Pay for Performance. Annual Review of Psychology, .600–571, 56