یادگیری سازمانی

یادگیری سازمانی
Organizational Learning

هدف کلی

هدف این درس آشنا کردن دانشجویان با تئوری و عمل در بحث یادگیری سازمانی و به کارگيري آنها براي ايجاد سازمان‌هاي يادگيرنده است. دانشجویان مقالات تحقیقاتی در حوزه یادگیری سازمانی و سازمان‌های یادگیرنده را مطالعه و در کلاس به بحث و تبادل نظر در رابطه با موارد زیر می پردازند:

  1. مفهوم یادگیری؛

  2. فرایند یادگیری؛

  3. موانع و تسهيل‌کننده‌هاي يادگيري ؛

  4. نقش مدل‌های ذهنی، گفتگوی موثر، تفکر سیستمی، فرهنگ سازمانی و کار تیمی در یادگیری؛

  5. رابطه میان یادگیری فردی و یادگیری سازمانی ؛

  6. روش‌های ارزیابی و بهبود فرایند یادگیری.

 

سرفصل‌‏ها

  1. مروري بر مفهوم و فرايند يادگيري فردي، تيمي و سازمان

  2. الگوها و مدل‌های مختلف یادگیری سازمانی شامل:

  • دیسیپلین‌ها یا فرامین پنجگانه پیتر سنگه؛

  • الگوهای چند سطحي یادگیری؛

  • پس خوران‌هاي دوگانه يادگيري؛

  • تبدیل یادگیری فردی به یادگیری سازمانی (مدل نوناکا)؛

  • سازمان‌های خلق‌کننده دانش و یادگیری در زمینه دانش و تکنولوژی؛

  • تبدیل دانش ضمنی به صریح و بالعکس

  1. مهارت‌های فردی برای یادگیری

  2. مدل‌های ذهنی فردی و مشترک و نقش آن در یادگیری

  3. ایجاد آرمان مشترک در سازمان و تاثیر آن در یادگیری جمعی (سازمانی)

  4. تفکر سیستمی و ارتباط آن با یادگیری سازمانی

  5. اندازه گیری یادگیری سازمانی

 

مراجع

Argyris, C. (1977). Double loop learning in Organizations. Harvard Business Review.
Shrivastava, P. (1983), "A typology of organizational learning systems", Journal of Management Studies, Vol. 20 No. 1, pp. 7-28.
Daft RL, Weick KE. (1984). Toward a model of organizations as interpretation systems. Academy of Management Review 9(2): 284-295.
Fiol, M. and Lyles, M. (1985), "Organizational Learning", Academy of Management Review, Vol.10 No 4, pp0803-13.
Joseph E. Stiglitz and Bruce C. Greanwald (2015), Creating a Learning Society, A New Approach to Growth, Development, and Social Progress, Columbia University Press, New York.
Shaker A. Zahra, Gerard George (2002), Absorptive Capacity: A Review, Reconceptualization, and Extension, Academy of Management Review, Vol. 27 No. 2.
Nonaka Ikujiro (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation, Organization Science Vol. 5, No. 1.
Ikujiro Nonaka and Ryoko Toyama (2006), The theory of the knowledge-creating
firm: subjectivity, objectivity and synthesis, Industrial and Corporate Change, Volume 14, Number 3, pp. 419–43.
Linsu Kim (1998), Crisis Construction and Organizational Learning: Capability Building in Catching-up at Hyundai Motor, Organization Science, Vol. 9, 1998.
Crossan MM, Lane, White RE, Djurfeldt L. (1995). Organizational learning: dimensions for a theory. International Journal of Organizational Analysis 3(4): 337-360.
Huber, G.P. (1991). Organizational learning: The contributing processes and the literatures. Organization Science.
Peter Senge (1990). The Fifth Discipline, Doubleday.
Senge et. al., (1994). The Fifth Discipline Field book, Currency.
Isaacs WH. (1993). Dialogue, collective thinking, and organizational learning. Organizational Dynamics 22(2): 24-39.
Kim, D.H. (1993). "The link between individual and organizational learning", Sloan Management Review, Fall, pp. 37-50.
Walsh JP, Ungson GR. (1991). Organizational memory. Academy of Management Review 16:57-91.
Crossan MM, Lane HW, White RE. (1999). An organizational learning framework: from intuition to institution. Academy of Management Review 24(3): 522-537.
Easterry-Smith, Crossan Marry, Nicolini D. (2000), Organizational Learning: Debate Past, Present and Future, Journal of Management Studies 37:6 September 2000, pp 783-796.
Bierly, P.E. Kessler, E.H. and Christensen, E.W. (2000), "Organizational Learning, Knowledge and wisdom" Journal of Organizational Change Management, Vol. 13 No. 6, pp. 595-618.
Garvin D.A. (1993) Building a learning organization. Harvard Business Review, July-August 1993, pp 78-91
Senge, P. (1990). The leader’s new work: Building learning organizations. Sloan Management Review
David A. Garvin, Amy C. Edmondson, and Francesca Gino (2008), Is yours a Learning Organization? Harvard Business Review, March 2008, pp 109-116.
Baiyin Yang, Karen E. Watkins, Victoria J. Marsick (2004), The Construction of the Learning Organization: Dimensions, Measurement, and Validation. Human Resource Development Quarterly, Vol. 15, no. 1, Spring 2004.
Dima Jamali, Yusuf Sidani and Charbel Zouein (2009), The learning organization: tracking progress in a developing country, The learning organization journal, Vol. 16 No. 2, 2009.

مدیریت تحول سازمانی قبلی