روش های تصمیم گیری برای مدیران

روش های تصمیم گیری برای مدیران
Managerial Decision Making

هدف کلی

عبارت است از آماده سازی دانشجویان برای اتخاذ تصمیم‌های با کیفیت؛ تمرکز بر تصمیم‌گیری در مدیریت است که علاوه بر آن آثار مفید و موثری در زمینه‌های غیرمدیریتی نیز حاصل می شود. تصمیم‌گیری از سه منظر مورد بررسی قرار می گیرد: نخست، به این سوال پاسخ می دهد که "انسان چگونه تصمیم می‌گیرد؟" و برای این منظور از علوم رفتاری استفاده می کند. حاصل این بخش از درس دانشجویان را برای پاسخ به این سوال آماده می کند که "انسان چگونه بهتر است تصمیم بگیرد؟"؛ برای پاسخ به این سوال مجموعه از مفاهیم تصمیم‌گیری سازمانی و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و مدل‌سازی به مجموعه توصیه‌های رفتاری برای کاهش و حذف خطاهای سیستماتیک افزوده می‌شوند. بدین ترتیب دانشجویان در این درس به صورت چند زمینه‌ای با موضوع تصمیم‌گیری آشنا شده و با رویکردهای رفتاری، سازمانی و داده محور برای حل مسائل آشنا می‌شوند.

 

اهداف ویژه

بررسی تئوری‌های تصمیم‌گیری با نام های utility theory, Prospect theory, Nudge theory
معرفی آثار ترکیبی احساس و منطق بر انتخاب
معرفی راهکارهای فردی، بین فردی و سازمانی برای رفع و کاهش ناکارآمدی‌های رفتاری
آشنایی مبنایی و ریشه‌ای با کاربردهای علوم رفتاری در حوزه های گوناگون مدیریت (مانند: مالی، قیمت گذاری، تبلیغ و اطلاع رسانی، طراحی سیاست و راهبرد،...) در فضای متداول و دیجیتال
آماده‌سازی برای استفاده مشترک از علوم رفتاری و علم داده برای استخراج دانش از داده‌ها

 

سرفصل‌‏ها

  1. مفاهیم پایه تصمیم گیری

  2. تصمیم‌گیری رفتاری

    1. مراجع ذهنی، صورت بندی، زیان‌گریزی، تشدید تعهدات

    2. محدودیت‌های عقلانی، آگاهی، عاطفی، اخلاقی

    3. تصمیم‌گیری در مذاکره – از عقلانیت کامل تا محدودیت عقلانی

    4. سوگیری و ریشه‌های آن، رفع سوگیری، نظریه تلنگر و معماری انتخاب 

  3. تصمیم‌گیری سازمانی

    1. متناسب‌سازی سبک با ماهیت زمینه و شرایط محیط(پیچیدگی، عدم قطعیت، ابهام، نوسان)

    2. خرد جمعی، تناسب سبک با سلسله مراتب، سبک و جنسیت،

    3. عارضه‌یابی نظام تصمیم گیری

  4. داده و تصمیم‌گیری

    1. طیف‌بندی مدل‌های تجویزی، آثار فناوری بر نقش انسان، کامپیوتر و اتوماسیون

    2. نهادینه‌سازی تصمیم گیری داده محور در سازمان

    3. کاربرد تحلیل سلسله مراتبی برای استفاده مشترک از دانش و داده در تصمیم گیری

منابع

Max H. Bazerman, Judgment in Managerial Decision Making, 8TH edition, John Wiley & Sons, Inc., 2012
3. D. J. Koehler & N. Harvey, Blackwell Handbook of Judgment and Decision Making, Blackwell, 2004
B. Render & R.M. Stair, Quantitative Analysis for Management, Prentice Hall, 2012
Thomas L. Saaty, Luis G. Vargas, Decision Making with the Analytic Network Process, Springer, 2006
L.R. Beach, T. Connolly, The Psychology of Decision Making, People in Organization, Sage Publications, 2005
N. Andler, Tools for Project Management Workshops and Consulting Second Edition, Publicis, 2011
JS Lerner Y Li P Valdesolo KS Kassam, Emotion and decision making, Annual review of psychology, vol. 66, pp 799-823, 2015
Daniel Kahneman, Thinking Fast and Slow, Farrar, Straus and Giroux; 1st edition, 2013
David Halpern, Inside the Nudge Unit: How Small Changes Can Make a Big Difference, WH Allen, 2016

یادگیری سازمانی قبلی